We realiseren ons steeds meer dat de pandemie niet alleen korte termijn, maar ook lange termijngevolgen gaat hebben. Dat geldt ook voor ons interieur. In deze blog delen we een aantal interieurtrends die we de afgelopen tijd gespot hebben. Zo is de verkoop van ultrahygienische Japanse toiletten de afgelopen maanden geëxplodeerd en maken mensen nostalgische keuzes in hun interieur. Daarnaast is de vraag naar opbergruimte gegroeid, want we doen minder vaak en meer boodschappen. Je huis heeft bovendien meerdere functies gekregen in 2020: het is niet alleen je toevluchtsoord, maar ook je kantoor, sportruimte en plek voor entertainment. Dat vereist een flexibilisering van de ruimtes in je huis. Trendsexperts verwachten dat thuiswerken ook na de pandemie de norm zal blijven, in ieder geval deels. Welke interieurtrends kunnen we nog meer waarnemen?
Een nieuwe indeling
De afgelopen jaren was de open indeling, waarbij de keuken en de woonkamer één geheel vormen, waanzinnig populair. En niet voor niets, grote open ruimtes zijn ruimtelijk en ogen daardoor heel rustig. Maar nu we steeds meer tijd thuis doorbrengen zien we ook de schaduwzijde van deze indeling. Die is tweeledig: enerzijds zoeken we meer onze privacy op, bijvoorbeeld om te werken. Anderzijds zoeken we een duidelijke scheiding tussen werk en privé, zodat we om vijf uur makkelijker kunnen afschakelen. In plaats van open ruimtes zoeken we nu kleine ruimtes waar we ons even kunnen afzonderen. Dat betekent ook dat dat kantoortje en die bank op de slaapkamer eindelijk gebruikt worden. Dat betekent overigens niet dat we meteen extra muren bouwen, maar wel dat we kijken hoe we aparte hoekjes kunnen creëren, bijvoorbeeld met kamerschermen, kasten en room dividers.
Speciale Zoom-ontwerpers
Steeds meer vergaderingen vinden plaats via videocallprogramma’s zoals Zoom en Microsoft Teams. Maar daardoor vervaagt ook de scheiding tussen werk en privé. Veel mensen zijn daarom op zoek naar hulp om hun ‘backdrop’ (achtergrond) te professionaliseren. In Amerika zijn er zelfs speciale interieurontwerpers die zich hier de afgelopen maanden in zijn gaan specialiseren. Ze kijken naar het perfecte diffuse (en daarmee flatterende) licht, een achtergrond die sfeer geeft maar niet afleidt (bijvoorbeeld stijlvol behang of een mooi kunstwerk), details als planten en optimalisering van het geluid. Wist je dat er zelfs een ideale zoom-plant is? (De monstera). Interieurtrends zeggen veel over de maatschappij.
Geluidsoverlast
We zijn ons huis anders gaan gebruiken waardoor we ons ook aan nieuwe dingen zijn gaan ergeren. Geluid is daar zeker een belangrijk onderdeel van. Denk aan het geluid van rennende kinderen op die prachtige houten vloeren. Interieurbedrijven zagen de afgelopen maanden een enorme stijging in de verkoop van vloerkleden, gordijnen en andere textielen die kunnen zorgen voor demping van het geluid (en echo) in je huis. Dat geluid kan ook van buiten je huis komen, waardoor er ook een toename van isolatiemateriaal en dubbele beglazing waar te nemen was. Onderzoek wees uit dat ‘geluidsvervuiling’ voor structurele problemen kan zorgen, bijvoorbeeld slaaptekort, oorsuizen en mentale problemen. Hier zijn we de afgelopen maanden serieuzer mee aan de slag gegaan.
Je huis als bron van entertainment
Juist omdat ons huis de afgelopen maanden ook onze werkplek geworden is vinden we het belangrijk dat het ook een plek van ontspanning blijft. We zien dat mensen, zeker nu restaurants weer gesloten zijn, extra investeren in grote eettafels om zo weer ouderwetse dineetjes te kunnen organiseren. Ook zien we een groei in de vraag naar home entertainment in de vorm van grotere tv’s en thuisbioscopen en een goedgevulde drankkast voor cocktailuurtjes. We willen ons weer gezellig kunnen terugtrekken in ons huis, waarbij met name de woonkamer een centrale plek heeft ingenomen.
Home gyms
Meer dan ooit realiseren we ons hoe sporten ons mentaal kan helpen tegen stress, lusteloosheid en zorgen over de toekomst. In de pandemie zijn mensen steeds vaker thuis gaan sporten, al dan niet via zoom-gesprekken met hun trainers. Webwinkels als Bol.com zagen de verkoop van sportapparaten verdriedubbelen begin dit jaar. Dit heeft er voor gezorgd dat steeds meer mensen een ruimte in hun huis gebruiken als home gym.
Investeren in tijdloze objecten
Een andere interieurtrend die we zien is dat mensen duurzamer zijn gaan denken. We kiezen liever voor een tijdloos object dat lang meegaat dan voor wegwerptrends die volgend jaar alweer wat gedateerd zijn. Dat heeft ook te maken met meer oog voor het milieu. Daarnaast zien we dat mensen op zoek zijn naar unieke objecten die ze bijvoorbeeld op de kop weten te tikken bij antiekwinkels. Het is dan wel belangrijk dat die objecten een mooi geheel vormen met de andere objecten in je huis.
Kleur als voorspeller
Populaire kleuren zijn vaak een goeie afspiegeling van wat er speelt in de maatschappij. Sinds maart zien we dat drie soorten kleuren erg populair zijn binnen de interieurtrends. Enerzijds zijn dat roze- en aardetinten: van beige tot terracotta. Kleuren die zorgen voor rust en harmonie in je huis. Ook zien we dat blauwtinten het goed doen, zowel kalm donkerblauw als fel kobalt. Daarnaast zien we dat mensen voor vrolijke kleuren kiezen en opvallend behang dat goed is voor je humeur. We kiezen minder voor heersende interieurtrends en liever voor de dingen waar we op dagelijkse basis vrolijk van worden.
Investeren in je buitenruimte
De laatste interieurtrend die we met name dit voorjaar zagen is dat mensen massaal zijn gaan investeren in hun buitenruimtes. De verkoop van planten en zaden groeide dit jaar exponentieel. Dat levert een mooie tuin op, maar mensen ontdekten vooral hoe rustgevend tuinieren kan zijn in een wereld die op zijn kop staat.
Kunnen wij je helpen om je huis aan te passen aan je veranderende wensen? Neem dan contact met ons op via info@vanvuurenprojecten.nl.